Projekt Muchlinka - Dětská hračka s příběhem se točí okolo příběhů, ve kterých se TO děje, jak s oblibou říkáme. Lidé si od nepaměti předávali moudrost ve formě pohádek, bájí a povídek. Však si vzpomeňte, pokud dítku něco doma vysvětlujeme, taky to často opisujeme příběhem, coby kdyby… Je to pro něj lépe uchopitelné.
A protože máme v týmu vlastní zkušenost s tím, že děti rády vymýšlí vlastní pohádky, což nám potvrdily i paní učitelky z mateřských školek, tak vás vyzýváme:
POJĎTE SI HRÁT NA SPISOVATELE
Ano, budete společně s dětmi tvořit příběh - pohádku. Ale ne jen samotný děj příběhu, ale vyrobíte si rovnou fyzickou knížečku. Nebojte se, vždy vám přesně řekneme, co máte dělat za aktivity.
Výzva není o tom udělat vše na 1*, o to tady vůbec nejde. Nejsme přece ve škole, naopak, my si to chceme užít. Nikdo vás nebude hodnotit, spíš se pojďme motivovat, co se komu doma či ve školce/škole povedlo. Ale teď už jdeme na zadání:
KROK 1.
VYMÝŠLÍME TÉMA POHÁDKY
Vy, dospěláci, pomozte dítko naladit na kreativní vlnu. Jak? Pokládejte mu otázky. Ptejte se ho:
- Kdo bude hlavní postavou v příběhu?
- Co se mu stane?
- Kde se bude příběh odehrávat?
- Jaké další postavičky tam budou? Drak? Auta? Minecraft postavičky? Anna z Ledového království?
- Čím bys chtěl, aby pohádka skončila? Svatbou? Dalekou cestou? Výletem do neznámé země? Vítězstvím v závodě?
Pokud dítko tápe, naveďte ho jeho oblíbenou pohádkou. V předchozích dnech jsme tu dávali příklady knížek, jaké dětem čtete. Nebojte se ho vést třeba jen k jinému příběhu o jeho oblíbeném hrdinovi. Víte například, že vaše holčička milujete Ledové království? Tak co kdyby tématem bylo další dobrodružství Anny a Elzy?
Cílem dnešního dne není vymyslet rovnou zápletku pohádky. Na to budou další dny výzvy. Dneska je to hodně o povídání si - vymýšlení nových postaviček, míst, kde se příběh odehrává a hledání inspirace. Nebojte se projít vaše knížku v knihovničce a nějakou se inspirovat.
Máte dítko mladší 3 let? Pusťte mu večerníček - nějakou jeho oblíbenou pohádku (v TV, na Youtube). A pak se ho ptejte, kterou postavičku má rád, zda by se s ní chtěl potkat a zažít dobrodružství, jít třeba na hřiště, co by si s ní zahrál? Věnujte se spíše slovní zásobě - tj. zda dítě dokáže popsat, co se děje, kdo tam hraje, co má postava na sobě, apod.
Máte doma naopak dítko starší 8 let? Pak se můžete pobavit i o složitějších aspektech pohádky. Každá by totiž kromě zápletky a vyvrcholení (kde vítězí dobro) měla obsahovat postavu z mytologie (například draky, čarodějnice či jinou tak trochu nerealistickou postavu). V pohádce by se mělo dít něco nadpřirozeného, ať už kouzla, nebo že jde o němé království. Prostě něco, co není tak zcela běžné v lidském světě. Ono vymyslet takovou tu chytlavou, ale zároveň přínosnou pohádku - příběh není jen tak .
Máte doma více dětí? Tak to je super, ony si děti mezi s sebou umí povykládat lépe než dospělák-dítě. Nechte starší dítko pomáhat mladšímu - společně tvořit jeden velký příběh-pohádku.
Zatímco dítko dneska hlavně mluví, dospělák by měl jeho nápady zaznamenávat na papír, stačí heslovitě. Nechte vaše děti unášet na vlně fantazie, maximálně je popostrčte.
Máte? Pak sdílejte, co jste u vás doma vymysleli? Jaký příběh se u vás bude psát?
Pokud vás budou napadat otázky k tomuto úkolu, nebojte se ptát na naší FB stránce.
KROK 2.
KRESLENÍ HLAVNÍHO HRDINY
Píšeme, že půjde o kreslení, ale pokud dítko neholduje pastelkám, nevadí, vezměte na pomoc barevné papíry, vodovky, toaletní ruličky a kousky látky.
Dospělák může mladším dětem udělat obrys postavičky/zvířátka/autíčka/příšery a dítko ji pak vybarví. Nebo na postavičku nalepí kousky látky jako šaty. Provázky pak budou představovat vlásky. Kdo chce, ten může využít toaletní ruličky jako těla, na ni přilepit špejlemi ruce a nohy, nosánek pak může byt knoflík. Prostě fantazii se meze nekladou. Je to jen na vás a vašich dětech.
Máte dítko mladší tří let? Nakreslete obrys hrdiny, umíchejte vodovky a nechte dítko prstem obtiskávat hrdinu. Uvidíte, jak ho takové patlání prstíky bude bavit. Děti milují, když se mohou zamazat a ještě přitom někde něco nabarvit. Dopřejte jim tu radost. A klidně se vraťte s nimi do dětských let a přidejte se do společného “barvičko patlání”.
Máte naopak starší dítko? Co kdyby na kousek látky přišilo knoflíky jako očička anebo připevnilo provázek jako ocásek hrdiny? Ať se učí s jehlou a nití, to se později v životě neztratí.
Máte více dětí? Co kdybyste vytvořili hrdinu v životní velikosti? Anebo ooopravdu ooobrovského hrdinu. Jedno dítko by tvořilo pouze hlavu, druhé pak třeba tělíčko a třetí nějaká chapadla, drápy, kopyta? Každé podle svých schopností a věku.
KROK 3.
TVORBA KNÍŽKY
Ale ne obsahu, nýbrž obalu. Přinášíme vám pro inspiraci hned několik možností, do čeho se s dětmi můžete vrhnout.
a) SLEPTE SI SVOJI KNÍŽKU
Toto je vhodné pro menší děti. Vezměte A5 či A4 nepopsané papíry (s linkami i bez nich, to záleží na vás) a slepte je na jedné straně lepidlem (po celé délce) - doporučujeme, aby listy byly slepeny alespoň proužkem širokým 1 centimetr. Takto slepená část představuje okraj vaší nové knihy.
Neradi se patláte s lepidlem? Pak si vezměte na pomoc izolepu anebo sešívačku (koníka).
A pozor. Nikdo neříká, že by vaše knížka nemohla mít na stránkách různé průstřihy, okénka, apod. Vzpomeňte si na dětská dřevěná leporela. Tam taky byla okénka a vykukoval obrázek z další strany. Nechte vaše děti stříhat, jak se jim zalíbí, jen je u toho pozorujte (ať nedojde k úrazu). A když náhodou vznikne knížka podobná vánoční papírové vločce, nu což, taky originální styl .
b) NAKRESLETE DESKY NA SEŠIT
Najděte doma prázdný sešit (jeho formát a “linkovanost” je opět jen na vás), který bude představovat budoucí pohádkovou knížku. Ale přece nechcete, aby vaše pohádka měla takovou školní obálku, kam se píše jméno studenta?! Pojďme to rychle napravit. Vyrobte si obal na tento sešítek.
Možností je hromada. Ta nejjednodušší z nich spočívá v tom, že si vezmete barevné papíry (anebo tvrdé čtvrtky = papír o větší gramáži) a po jednom nalepíte na přední a zadní stranu sešitu. Teď už je pouze na vás, zda nové desky pomalujete (pastelkami, vodovkami, tiskátky), nebo z dalších barevných papírů budete vytvářet lepenou koláž. Záleží, co vaše děti milují (lepit, stříhat či malovat?). Dejte jim vybrat!
c) UŠIJTE SI DESKY KNÍŽKY
Tady můžete zapojit starší děti, šikovnou babičku či maminku. Co si obal na váš pohádkový sešit uháčkovat? Vzít klubko vlny a doslova uplést takovou šálu, kterou omotáte vaši knihu? Vaše děti vám mezitím můžou rozmotávat klubíčka… . To bude bavit ty nejmenší, co sotva lezou.
Uznáváme, že tento třetí úkol je nejtěžší, ale zase nejoriginálnější .
KROK 4.
PSÁT TEXT POHÁDKY
Dneska si po několika kreativně tvořivých dnech "odpočinete" (možná, trošičku). Zapalte si svíčku, dejte cukroví na talířek a posaďte se s vašimi dětmi ke stolu. Nechte je vyprávět jejich pohádku na vymyšlené téma s hlavním hrdinou, kterého jste tvořili druhý den výzvy.
Vy si vezměte sešit (knížku), který jste si včera vyrobili, a pište. Pokud chcete mít sešit bez škrtání a vpisování, pište nejprve nanečisto po papírech. Další den výzvy bude čas to přepsat. Dnešní den je čistě o tom, abyste zachytili proud valících se slov. Anebo naopak pomohli tam, kde se vaši děti v pohádce zadrhnou, zmlknou.
Dítko nemluví, neví jak dál na děj v pohádce? Pomozte mu - klaďte mu otázky z 1. dne výzvy:
- Kam hrdina půjde?
- Koho potká?
- Budou bojovat, anebo si hrát?
Nikde není řečeno, že vaše pohádka má být mega dlouhá. Ono i pár větiček na jednu A4 vydá za krásnou povídku.
Naše doporučení: Občas v sešítku vynechte stránku, ponechte volné místo. Tam pak budete v jiný den dodělávat ilustrace. Dětské knížky jsou přece ilustrované, no ne?
Naše doporučení pro starší děti (puberťáky): Nechte je příběh napsat do počítače do nějakého textového dokumentu (Open Office, Word, Poznámkový blok, Pages). Bude se vám lépe upravovat, přepisovat i případně rozesílat dál. Šikovnější děti mohou text hned naformátovat - nadpisy, prostor na obrázek, odstavce, apod.
KROK 5.
LADÍME TEXT POHÁDKY
Pohodlně se s dětmi usaďte u zatím vámi napsané knížky. Udělejte si pohodičku a začněte číst. Dítě by mělo plně naslouchat. Pokud je nepozorné, vzpomeňte si na rady, které jsme vám dávali na začátku:
- Klaďte otázky. Zjistíte tak, zda naslouchá.
- Zaměstnejte mu něčím ruce.
- Vytáhněte hlavního hrdinu a dítě tak má rekvizitu k pohádce.
- Nechte číst tatínka, to zase změní atmosféru.
Zpět k úkolu. Až bude dítě pozorně naslouchat, bavte se o tom, co můžete zlepšit, škrtnout, změnit. Nebojte se v knížce škrtat, bude o to víc autentická. Přesně takto kdysi psával Honoré Balsac a další významní autoři. Pokud vaše starší děti tvořily knihu ve Wordu, mají to o to snazší. Tam se edituje lépe a rychleji.
Ano, to je pro dnešek vše. Záměrně jsme zařadili “ladící” den, abyste případně mohli dopilovat předchozí kroky:
- ujasnit si téma pohádky,
- vyrobit/nakreslit hlavního hrdinu,
- vyrobit knížku
- a sepsat hrubý text.
KROK 6.
ILUSTRUJEME POHÁDKU
Už když jste vyráběli sešit, tak jsme doporučovali si naplánovat volná místa, kam se bude později kreslit či jinak tvořit obrázky.
Doufáme, že jste si nějaká nechali. A pokud ne, nevadí, vezměte si volný list papíru, který prostě jen vložíte v sešitě tam, kde chcete mít obrázek.
Každá pohádková knížka je ilustrovaná, i ta o Muchlince, tak si pojďme vybarvit i ty právě vyráběné. Opět ponecháme činnost na vašich dětech a jejich chutích:
- mohou obrázky kreslit pastelkami,
- anebo malovat vodovkami,
- nebo vystříhat koláž z barevných papírů a nalepit ji na volné listy,
- přilepit lístky květin jak do herbáře (i když ty se asi v zimě budou hůře hledat),
- obtiskávat prstíky (vhodné pro nejmenší děti).
Máte starší děti? Tak je opět zapojte jako dokumentaristy. Kreativní večery celé rodiny jsou k tomuto účelu jako stvořené.
KROK 7.
ČÍST A SLAVIT
Máte knížku hotovou? GRATULUJEME! Vítejte mezi spisovateli .